Sunday 10 February 2013

Kembara Iskandariah,Egypt


Bismillah..assalamualaikum wbt.makin lama ana di Mesir,makin berat hati ana untuk balik ke moscow.tapi apakan daya ,perjuangan masih panjang.bukankah kita dicipta untuk beribadah kepada Allah dan mununtut ilmu pun merupakan salah 1 ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah.kan3 ?hehe

Tayyib,inshaAllah kali ni ana nak share musafir ana dan sahabat ke Iskandariah ataupun alexander.perjalanan memakan masa lebh kurang 2 jam setengah.lskandariah terkenal sebagi bandar persisir air,macam terengganu juga.jika bandar Kuala Terengganu mengadap Laut China Selatan,bandar ni menghadap Laut mediteranean.pantainya memang lawa,jernih airnya .masyaAllah.bumi yang berkat.

Laut Mediterannean



 Di sini kami sempat melawat Montaza.masyaAllah,subhanAllah..lawa.dikelilingi taman dan di sini juga terletaknya istana Raja Farouk,raja terakhir Mesir.sambil menikmati keindahan alam,kami bertaaruf dengan musyrif yang membawa kami ,Ustaz Muaz
Istana Raja Farouk,Montaza
.seterunya kami melawat pula maktabun atau perpustakaan yang terbesar di afrika


maktabun
 dan akhirnya kami berkunjung ke Qatbiey Qalaah,sebuah kubu yang dibina oleh Raja Qatbiey di persisir pantai sebagai pusat perdagangan.
nampak qalaah ?ala,kat sane tu...

kita telah dijodohkan untuk berjumpa!



Alhamdulillah,dapat juga kami menjamu selera dengan seafood dari laut mediteranean !memang fresh,sedap,lazat,enak.dan kenyang,..alhamdulillah.haih,kalau kat moscow susah benar nak cari seafood yang fresh.kalau ada,mesti mahal.


jemput makan..



 setelah kenyang,kami seterusnya berkunjung ke Makam Luqman Nur Hakim dan Makam Nabi Daniel.Alhamdulillah..

makam Luqman Nur Hakim

Luqman Nur Hakim merupakan salah seorang hamba Allah yang tidak mendapat gelaran nabi ,apa lagi Rasul.tapi namanya juga turut tercatat dalam al-Quran.(surah Luqman).

makam Nabi Daniel

Alhamdulillah,telah sempurna kembara kami di Alex.inshaAllah,lepas ni kita mengembara Fayoum pada coretan yang akan datang..

ilalliqa'!




No comments:

Post a Comment