Monday 27 May 2013

Titanic

hari ni nak berkongsi sal titanicla..mostly ramai kan dah tahu sal kisah dan sejarah titanic ni?1 kisah benar ,hangat diperkatakan sehingga hari ini.


tapi di sebalik cerita ni..Allah bagi amaran kat kita.amaran apa?
baca ni :)



1912,pabila kapal titanic siap dibina,maka bermulalah pelayaran orang kaya2(dari kelas 1 sampai kelas 3) dari Liverpool ke  Newyork.sebelum pelayaran,salah seorang dpd kapten telah ditanya..

"do you think that your ship will not be sink in the middle of ocean?"

dan arrogantly dia menjawab..

"even if God wanted to sink it,.he couldn't sink it."

tanpa disedari,si 'jabbar' ini  telah mencabar kekuasaan Allah!


jadi,bermulalah pelayaran mereka merentasi laut Atlantik
sepanjang pelayaran  ,mereka berhibur,spending the night among the wealthiest people.
dan pada malam tu,kabus sangat tebal di hadapan,mereka semua tahu yang cuaca sangat sejuk,so there could be probably an iceberg ahead!

tetapi Allah pegang hati mereka,Dia telah membuatkan  pengemudi kapal berkata ,"aah,tak payah risaulah!its titanic!what can iceberg gonna do on Titanic?!"kapal ni besar kot........(hee..ayat sendiri)
"jika perjalanan diteruskan ,takde pape yang berlaku,even titanic boleh hancurkan puncak iceberg,"fikirnya..

jadi Allah telah membuatkan dia percaya dengan fikirannya lalu perjalanan diteruskan....pada malam yang gelap......penuh kabus..sejuk.tapi di dalam perut kapal hangat dengan hiburan,dancing.mereka tidak sedar yang sakaratulmaut menanti .

Dan akhirnya Titanic bumped dengan iceberg,and antum sume tahu kan..sebelum pengemudi kapal membuat keputusan untuk teruskan perjalanan,beberapa orang pengemudi kapal yang lain berkata..
"kamu tahu kan ini tak selamat," dan dia membalas.. "hey don't worry man,all gonna be well."

*maaflah..kalau guna bahasa rojak!(english+melayu) :D

dan akhirnya.....BAMMMMMM!they hit the iceberg.

dan suasana dalam perut kapal...
mereka masih lagi melayan music,dancing,ada yang tidur ,chef2 tengah masak..

dan beberapa minit selepas tu..pengemudi pun bersuara.

"WE"RE GOING DOWN!"

air mula masuk,bermula dari cabin bawah...menjadikan kapal semakin berat.makin berat,makin berat,makin hilang kestabilan.sebahagian kapal telah tenggelam sepenuhnya manakala sebahagian yang lain menaik ke atas,menyebabkan akhirnya kapal tersebut terbelah dua!ya,kapal yang kuat!kapal yang dijamin tidak akan tenggelam!kapal yang menjamin kemewahan,hiburan!akhirnya karam di tengah lautan Atlantik!



hanya disebabkan oleh iceberg..



mudah je Allah nak balas kan?once He said,"kun fayakun",nothing ,no one,no any creatures can deny.
itulah balasan Allah terhadap mereka yang lalai,lebih2 lagi terhadap orang yang berani mencabar kuasa Allah!orang yang merasa dirinya Jabbar,dan dalam sekelip mata Allah tunjukkan siapakah Al-Jabbar yang sebenarnya.Allahu akbar!

hancur sudah sebuah kapal kebanggaan ..
di manakah kapten yang buat pernyataan "even God couldn't sink this ship." ?
dan itulah Allah,yang memberi amaran kepada seluruh makhluk..jangan sesekali mencabar kuasa Allah!

"katakanlah ,barangsiapa yang berada dalam kesesatan,biarlah Tuhan Yang Maha Pengasih melanjutkan baginya satu tempoh yang tertentu hingga apabila mereka melihat apa yang dijanjikan kepada mereka,baik azab mahupun kiamat,maka mereka akan mengetahui siapa yang lebih buruk kedudukannya dan lebih lemah penyokong-penyokongnya."(Maryam:75)

"Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu,kemudian kamu tidak dapat ditolong."(Az-Zumar:54)

Allahualam..sekadar berkongsi :)




No comments:

Post a Comment