Sunday 20 May 2012

bertamu di Rumah Allah:Masjid Tetrakov,Moscow

Bismillahirahmanirahim..sebelum dipanjangkan lagi coretan ni,jom sama kita ucapkan
Subhanallah
Alhamdulillah
Allahuakbar
:) :) :) :)

Kali ni just nak berkongsi pengalaman kunjunganku ke rumah Sang Pencipta .Entah,selepas solat subuh,tiba2 hati ini menjadi rindu untuk mendengar laungan azan,untuk solat berjemaah di masjid.Lalu bermulalah perjalananku ke Masjid Tetrakov,yang terletak di ulitsa novokunetskaya,about 1 hr dari hostel.

Along the way..aku betol2 x ingat jalan untuk ke sana sebab kali terakhir aku k masjid time mula2 sampai moscow.huhu.,time tu aku hanya berserah kepada Allah.jika Dia berkehendaki,pasti Dia akan menemukan aku dengan masjid kerinduan.lama jugakla aku tersesat time nak ke sana..almost 2 hr

Alhamdulillah,time aku tengah mencari-arah,Allah pertemukan aku dengan seorang muslimah and dia berkenan untuk membawaku ke masjid.rupan2nya aku dah jauh tersesat dari masjid tu!

 Sebaik melangkah ke masjid...hati ni terasa tenang bila aku melihat ramai sebenarnya saudaraku di sini!Subhanallah!walaupun aku hanya seorang foreigner ,tapi dorang layan aku macam family dorang sendiri.terharu
Masjid Tetrakov


muslims here



Alhamdulillah,kali ni Allah izinkan aku untuk berkunjung ke rumah-Nya walaupun banyak cabaran dan dugaan ditimpakan along the way.And time tu aku hampir j nak give up..tapi Allah dah berpesan:

"dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah,Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."(petikan dari surah yusuf:87)


Ajaibnya,sebaik sampai ke masjid,segala keletihan terus hilang.Sementara menunggu azan zohor dilaungkan,aku sempat bertasmi' surah az-zumar dengan 2 orang jemaah wanita russian.selepas bertasmi',kami saling bercerita tentang islam in russia and islam in msia.Sedang bercerita...suddenly..

ALLAHUAKBAR,ALLAHUAKBAR...!


Alunan azan bergema,.Subhanallah,setelah sekian lama aku x diperdengarkan dengan seruan Allah yang sangat mendamaikan,susah nak cakap perasaan aku time tu.then,kami solat zohor sama2..Alhamdulillah.selepas solat,setiap bait doa yang dibaca imam sangat sayu!ya Allah,indahnya tarbiyahMu!

masjid adalah sebaik2 tempat untuk mencari ketenangan :)


Alhamdulillah3!berjaya juga aku akhirnya berkunjung ke rumah Allah.


betollah cakap orang,bila niat and kerja kita fi sabilillah ,insyaAllah dipermudahkan segala urusan.Bila diuji dengan kesesatan,keletihan,lapar,dahaga..ketahuilah time tu Allah nak tengok sejauh mana tahap keimanan kita.so sahabat,untungla kita jika kita bersabar ketika diuji.

wasalamualaikum wbt

2 comments:

  1. Allah akan bantu mana2 Hamba Nya yg niat diorg ikhlas kerana Nya..Insya-Allah..Kak Huda ku ni bkn nye org slalu putus asa pun kan? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah,same goes to u la dik..jangan give up k?

      Delete