Thursday 24 May 2012

Mimpi Rasulullah SAW

bismilahirahmanirrahim..apa khabar iman??
insyaAllah kali ni nak share buat sahabat ilmu dengan sebuah kisah

9 mimpi Nabi Muhammad SAW


Daripada Abdul Rahman bin Samurah ra berkata,Rasulullah SAW telah bersabda:
"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi2 yang menakjubkan sebelum aku disraqkan..

1.Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh malaikat sakaratul maut dengan keadaan yang menggerunkan untuk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya disebabkan oleh ketaatan dan kepatuhan kepada ibu bapanya.


2.Aku melihat seorang dari umatku disediakan azab kubur yang amat menyiksakan,diselamatkan berkat wudhuknya yang sempurna.


3.Aku melihat seorang dari umatku dikerumuni syaitan2 dan iblis2 laknatullah,maka dia diselamatkan berkat zikirnya yang tulus ikhlas kepada Allah.


4.Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat dpd api neraka jahannam,yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan ke duburnya oleh malaikat Ahzab,tetapi dia dilepaskan oleh solatnya yang khusyuk dan tidak menunjuk-nunjuk.


5.Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat,setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala puasanya yang ikhlas kerana Allah SWT memberi minum sehingga dia merasa puas.


6.Aku melihat kumpulan nabi yang sedang duduk berkumpulan,setiap kali dia datang dia akan diusir,maka menjelmalah mandi junub dengan rukun yang sempurnanya sambil ke kumpulanku lalu duduk di sebelahku.

7.Aku melihat seorang dari umatku berada dalam keadaan gelap gelita di sekelilinya,sedangkan dia sendiri dalam keadaan bingung,maka datanglah pahala haji dan umrahnya yang ikhlas kepada Allah SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang benderang.

8.Aku melihat umatku berbicara dengan golongan mukmin,tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya,maka menjelmalah sifat silaturahimnya dan tidak suka bermusuh-musuhan sesama umatku lalu menyeru kepada mereka agar berbicara dengannya,lalu berbicaralah mereka dengannya.

9.Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah menjelma pahala sedekahnya yang ikhlas kerana Allah SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut."



Subhanallah,sayangnya Allah kat kita ,just buat ni je..

  • taat kepada ma abah
  • jaga wudhuk
  • solat
  • puasa
  • mandi junub
  • haji dan umrah
  • jaga hubungan sesama manusia
  • sedekah
insyaAllah kita akan terselamat dari siksaan di alam barzakh dan akhirat nanti..asalkan setiap pekerjaan kita ikhlas lillahitaala :)

Ketahuilah setiap amalan kita di dunia ni pasti akan dihitung oleh Allah di akhirat nanti.And sama2 kita jadikan dunia ni sebagai medium untuk kita beramal sebanyak mungkin supaya di akhirat nanti kita tidak termasuk golongan yang menyesal,insyaAllah.Setiap amal kebajikan kita di dunia memberi sinar harapan untuk kehidupan di akhirat
"Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus menerus adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan."(Al Kahf:46)

Barakallahufikum :)

p/s:maaf dipinta andai terdapat sebarang salah dan silap 


1 comment: