Sunday 17 June 2012

Abah,selamat hari bapa

"kalau baleh abah nak anak2 abah jadi anak soleh dan solehah,abah nak anak2 abah besar nanti jadi orang yang berjaya.jangan tinggal solat,jaga adik2"
itulah pesan arwah abah...sebelum allahyarham pergi meninggalkan ma dan adik2 and pesan tu akan aku sentiasa ingat dan pesanan tu sentiasa tersimpan dalam hati even abah dah hampir 12 tahun pergi.

Abah,walaupun abah dah lama pergi,tapi jasa dan pengorbanan abah untuk kami tetap dikenang.dulu,pagi2 abah selalu masakkan untuk kami nasi goreng and hampir setiap hari abah akn buat rutin tu.tanpa abah minta,mama pun tolong abah.

ingat lagi waktu kita pindah rumah baru,lepas tu ira kena buli budak2 nakal..lepas tu abah pun datang warning kat budak2 tu..waktu ira terjatuh dalam parit,abah jgk yang tolong selamatkan ira..tolong bersihkan segala kotoran dan luka..and bila tiba je waktu solat,abah mesti panggil kami untuk solat sekali.waktu tu..ira xde lagi telekung.tapi abah cakap.."nanti abah belikan telekung,tapi ira kenala jaga solat lepas ni" .

Tapi,Allah lebih sayangkan abah..Allah timpakan ujian buat abah..abah jatuh sakit,abah xleh nak bangun,sampaikan nak amek wudhuk kami yang bantu.abah...x sempat pun nak belikan ira telekung.pagi tu,abah sakit tenat..tapi abah suruh jugak kami pergi sekolah..katanya,ilmu tu penting.lepas balik dari sekolah,..abah

aku melihat dirimu..terkujur di atas katil..tiba2 ada 2 orang nurse menutup tubuhmu dengan kain putih.abah ! maafkan anakmu sebab x dapat nak berjumpa denganmu di saat sakaratul maut menjemputmu.dunia ini terasa kosong tatkala aku melihat dirimu dimasukkan ke dalam liang lahad..time tu,aku lihat ma.dia x menangis,tapi aku tahu hatinya menangis.ma cakap abah nak berehat,nanti kita akan jumpa dia lagi..mama,dirimu sangat tabah !

Walaupun dirimu kini tiada,tapi pesananmu abah..akanku ingat selalu.hari ni,anakmu akan pulang ke tanah air untuk bertemu ma dan adik2 ..juga dengan papa.abah,walaupun kami dah dapat cari peggantimu,tapi itu tetap tidak sama !  abah,anakmu sangat rindukan pelukanmu.abah...

abah,nantikan kunjungan anakmu ke pusaramu..insyaAllah.
abah,semoga dirimu tenang di sana,semoga kita akan berjumpa lagi.maafkan anakmu andai terdapat salah dan khilaf yang mengguris hatimu sepanjang hayatmu abah..

doaku sentiasa mengiringimu..SELAMAT HARI BAPA

No comments:

Post a Comment