Monday 11 June 2012

indahnya tarbiyah-Mu

Alhamdulillah..
setelah segala halangan dan cabaran berjaya ditempuhi,kini aku dah berjaya tamatkan first year as medical student(4 years to go more..).Sungguh aku x kan dapat lepasi sume ni tanpa bimbingan Allah SWT and iringan doa daripada orang tuaku yang x putus2.insyaAllah,dengan tamatnya pengajian tahun pertamaku di bumi soviet,on 18 jun 2012 aku akan balik ke tanah air about 2/3 months.on sep,i'll get as title second year student,insyaAllah.Ma pa,nantikan..

  Kat sini,aku just nak kongsikan pengalaman sepanjang aku bertapak di sini.bermula 25 sep 2011(first day in moscow) hingga sekarang,banyak perkara aku telah belajar and all of that things made me strong and strong to face the world,insyaAllah.here,i'm not just learning about medicine,about how our arteries anastomose,how many muscle layer in our body ,but the most thing i've learned is THE WAY OF ISLAM.That way tought me on how we can conduct our daily life properly..yes,it's true!betol sangatlah kata orang,ISLAM IS THE WAY OF LIFE!not just in here,but also in the hereafter

Musllims  here..walaupun dari tutur kata x sama dengan kita,tapi bila kita dan mereka dalam agama yang 1 which is islam..kita dan mereka sebenarnya mempunyai tanggungjawab yang sama iaitu sebagai khalifah dan sebagai hamba Allah.means,Allah x ciptakan kita sebagai hamba2-Nya dengan sia2 melainkan untuk beribadah kepada-Nya.and the term IBADAH doesn't mean kita hanya perlu bersimpuh atas sejadah semata-mata tapi jihad fi sabilillah(memuntut ilmu kerana Allah dan kerana agama islam) itu juga dikira sebagai ibadah.Apa yang aku perasan tentang muslim kat sini,dorang memang betul2 berpegang kepada ajaran islam and sangat mementingkan pertalian ukhuwah sesama muslim.



Sebagai student medic,jatuh bangun tu dah jadi inti along my life.Itu adalah fitrah yang x dapat kita nak elakkan dalam perjuangan menuntut ilmu.namun,saat diri ini terjatuh,Allah ada untuk memujuk :)
"maka bersabarlah kamu,sesungguhnya janji Allah itu benar,dan mohonlah ampun untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi."(Al-Ghafir:55)
mendalami ayat ini,Allah bagi ujian bukan untuk saja2.,tapi untuk menjadikan kita makin dekat dengan-Nya ..Allah rindu untuk mendengar rintihan hamba-Nya yang makin jauh dibuai godaan dunia.Subhanallah

Aku juga belajar erti brsyukur.kalau di Malaysia,segala keperluan dan kehendak ma .papa yang uruskan.tapi bila aku bertapak di sini,tiada lagi tangan yang memberi.segala keperluan perlu diuruskan.masak,pergi kelas,basuh baju,beli barang  keperluan dapur..semua benda tu secara x langsung telah menjadikan aku semakin matang dan berdikari dalam menguruskan kehidupan.Alhamdulillah,Allah tempatkan aku di sini tidak sia2 selain untuk merenungi kebesaranNya dan belajar mensyukuri nikmat-Nya.

PENGHARAPAN KEPADA ALLAH ITU ADALAH PERLU!!

yar,..sebagai hamba yang serba kekurangan kita x akan mampu hadapi rencah dunia tanpa kebergantungan kepada Yang Esa.Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah..indahnya tarbiyahMu.

Ya Allah,sungguh sedikit sekali hamba-Mu ini bersyukur dengan segala nikmat-Mu.Ya Allah,bimbinglah kami di jalan reda-Mu,jangan Engkau biarkan kami berpeluk dengan diri sendiri walaupun sesaat.Ya Allah,hadirkanlah rasa rindu di hati kami untuk bertemu dengan-Mu.Ampunilah segala dosa kami.Satukanlah hati2 kami dalam berjuang di jalan-Mu.amin

wasalamualaikum wbt







No comments:

Post a Comment