Friday 16 March 2012

cinta Allah

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum sahabat,alhamdulillah  masih lagi diberi kudrat untuk menaip blog kali ni.insyaAllah nk kongsikan 1 perkara yang selama ni kita ambil mudah.Sebelum tu,jomla kita same2 hayati hadis qudsi ni :)
Dalam hadis qudsi Rasulullah SAW bersabda bahawa Allah SWT berkata
"Sesungguhnya antara Aku dan hamba-hambaku terdapat satu berita yang besar:
Aku menciptakan(mereka)tapi mereka menyembah yang lain
Aku yang memberi rezeki(kepada mereka)bahkan mereka berterima kasih kepada orang lain
Kebaikan-Ku mengucur terus kepada mereka tetapi mereka malah membalasnya dengan kejelekan
Aku mendekatkan diri-Ku kepada mereka(agar mencintai-Ku)tapi malah mereka menyambutnya dengan dosa2(yang membuat-Ku benci) padahal mereka sangat perlu pada-Ku.
Orang2 yang senang berzikir adalah orang2 suka pada majlis2-Ku(berkumpul dengan-Ku).
Maka orang2 yang taat kepada-Ku adalah orang2 yang aku cintai
Orang2 yang suka berbuat maksiat tidak akan aku putuskan harapannya (untuk kembali pada-Ku)
Seandainya mereka kembali (bertaubat) pada-Ku,maka Aku adalah kekasih mereka
Barangsiapa yang datang kepada-Ku dengan bertaubat maka Aku akan sambut mereka dari jauh
Barangsiapa yang berpaling dari-Ku,Aku akan panggil mereka dari dekat
Aku berkata padanya:mau kemana kamu pergi?apakah kamu punya tuhan selain aku?
satu amal kebaikan aku balas dengan 10 pahala 
Sedangkan 1 amal buruk aku balas dengan 1 kejahatan,atau Aku ampuni
Demi kemegahan dan kebesaran-Ku,kalau mereka memohon ampun kepada-Ku,nescaya Aku akan mengampuninya."

cuba kita hayati hadis ni leklok
apa yang kita rasa?
apa yang terdetik di hati kita saat ni?
apa yang akan kita buat lepas ni?
apa yang akan kita fikir lepas ni?
adakah kita akan berubah?
atau masih di tampuk yang sama???

Subhanallah!

Daripada hadis di atas kita dapat lihat betapa sayangnya Allah terhadap kita sebagai hambaNya.Allah tak mahu hambaNya dihumban ke dalam neraka yang amatlah pedih azabnya dek kerana dosa2 yang telah kita lakukan.

Tapi,kita ..
sejauh manakah kasih sayang kita terhadap Allah??kalau kita cakap kita sayang Allah,kenapa selama ni kita selalu tinggalkan suruhan Allah?namun,Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.walau banyak mana pun perintah Allah yang kita ingkar,namun Allah masih lagi kurniakan kita nikmat2Nya yang tak terkira!Allah masih lagi beri kita mata untuk melihat,masih lagi beri kita udara untuk bernafas..setiap saat Allah berikan.subhanallah..

wahai diri,wahai sahabat..janganlah kita terlampau taksub dengan dunia sedangkan kehidupan di akhirat kekal abadi.same2lah kite bulatkan tekad untuk menjadikan Allah swt sebagai kekasih kita dunia akhirat.semoga kita same2 dipayungi barakah dan ridha Allah,insyaAllah.



                                                                

No comments:

Post a Comment