Wednesday 21 March 2012

LIVE IN MOSCOW?

Assalamualaikum :) ahlan wasahlan wamarhaban bikum

Sepanjang bergelar pelajar di bumi soviet,ramai sahabat2 di malaysia bertanya
"naziera,best ke study kat moscow?"
"mesti best kan duk sane,leh main salji..leh jumpa mat saleh"
=_________=

kadang tergelak jugak dengan gelagat dorang ni(terlebih excited je). nak dipendekkan cite,senanya duduk kat moscow ni ade yang best,ade yang x best.study kat sini,same je macam study kat malaysia.cume bila dah duduk kat tempat orang,lebih2 lagi tempat yang umat islam dianggap sebagai pengganas,pengisian iman dalam diri tu sangat2lah penting!

yang bestnya,hidup di moscow banyak mematangkan diri,kenapakah?sebab kalau di sini...

  • kena bangun awal setiap hari,sebab pejalanan ke kelas selama 2JAM perjalanan dari hostel!
  • selalu kena ikat perut waktu kelas,sebab kat sini mana ada restoran nasi berlauk,mana ada warung goreng pisang,mana ada abc,mana ada kedai mamak.and the most thing is mana ada masakan ibu kat sini..huhu..(besnye duk umah..)
  • kena masak sendiri(perkara paling malas nak buat).
  • selalu kena halau kalau nak solat..huhu
  • kat kelas or mana2 public spot takde pun surau or bilik2 solat.so kalau nak solat,kenalah cari tempat tersorok(nak elakkan diri daripada dihalau).contoh,kat kelas2 kosong,bawah tangga,bilik tukar lampin bayi,belakang dinding,depan lif...
  • duduk kat sini xleh pakai tudung hitam..unless kalau terase macam nk ditahan polis.sebab bagi russian,orang islam yang bertudung hitam tu adalah terrorist!
  • kebanyakan russian kat sini ,tahap pemahaman dorang dalam english x tough sangat.so,bagi kami..agak susahlah tuk berkomunikasi dengan dorang.
  • hampir hari2 kena lari kejar bas!
  • makanan mahal! even roti kebab dah 80 rubles(rm8).kalau kat malaysia leh beli 3 kebab yang sama.nak x nak kami terpaksa masak sendiri kalau nk berjimat
  • bila tengah sedih,sebab x dapat markah penuh dalam test or kena buli..kami takde family untuk berkongsi kesedihan.mereka sangat jauh!tapi,Alhamdulillah..kami punya sahabat yang memahami,yang boleh menumpang kasih sayang,yang boleh dianggap sebagai keluarga.
huhu..inilah life cycle kami di sini.benarlah kata orang,pengalaman mematangkan diri .namun,semakin panjang perjalanan yang ditempuhi,semakin dekat diri kami terhadap kebesaran Allah azza wajalla.subhanallah!
Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi,maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezeki-Nya.Dan hanya kepada-Nyalah kamu(kembali setelah) dibangkitkan. (67:15)
Itulah antara nikmat terbesar yang Allah tunjukkan buat kami sepanjang kehidupan di 'dunia baru'.Di sini,kami semakin didekatkan dengan tarbiyyah tentang keimanan yang sebenar-benarnya.

sampai disini dulu coretan saya kali ni.,sebelum tu,jom tengok gambar!hehe..^^


baru belajar masak :)

katoshka

dapur berjasa..hehe.

nilah hostel kami :)

tempat shoping

oh metro-almost everyday kita bersua

makanan asasi moscow

at kafe halal:))

cubaan pertama.kek lobak with cheese

embassy of malaysia in rusia

salam perantauan:)

juadah aidiladha

kelas bio

lecturer..dimanakah kamu.......

zoo!:D


pemandangan luar tingkap

masa terluang

nilah burger king moscow..

the most 'cheapest' shoping complex

riadah kami
semoga hati,jiwa kita seputih salji,iA :)


assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment